طبیعت گردی و گاهی هم شکار

من آرش کوهرو، از عاشقان طبیعت گردی هستم برا همینم اسم وبلاگم رو گذاشتیم کوه رو

گزارش صعود به قله پهنه سار

سلام به همه کوهنوردان و طبیعت دوستان

در مورخ 15 خرداد سال 1390 خورشیدی برنامه صعود به قله پهنه سار از مسیر آبشار سنگان انجام شد.

برنامه از ساعت 6 صبح از روستای سنگان انجام شد. برای صعود به قله باید ابتدا از روستای سنگان خارج شد و از کنار امامزاده ای کوچک عبور کرد و از سمت راست اوامزاده از جاده ای خاکی که به تازگی ساخته شده است عبور کرد. پس از حدود 20 ذقیقه ای آبشار در سمت چاپ خودنمایی می کند و مب توان با جدا شدن از جاده از بینباغهای گیلاس مسیر را ادامه داد و به آبشار رسید. مسیر پاکوب داشته و مسیر راحتی می باشد. فقط در انتهای مسیر کمی شیب افزایش می یابد. که در ابتدای این مسیر درختی زیبا با سایه ای گسترده وجود دارد  که برای استراحتی کوتاه بسیار مناسب است.

این درخت گلهای سپید و زیبایی داشت که تصویری نزدیک را برای به اشتراک گذاشتن این حس زیبا برایتان می گذارم.

پس از چند دقیقه استراحت و زدن آبی خنک به صورت مسیر را به مقصد آبشار سنگان ادامه دادیم و ساعت 8 صبح یعنی پس از پیمودن 4 کیلومتر مسیر با آبشار رسیدیم.

پس از 10 دقیقه استراحت و نوشیدن آب گوارا تصمیم گرفتیم که صبحانه را در بالای آبشار صرف کنیم به همین جهت مسیر شمال شرقی را برای صعود با بالای آبشار مسیر را ادامه دادیم که پس از پیمایش 10 دقیقه ای به مسیر صخره ای رسیدیم و برای اینکه مسیر بهتری را پیدا کنیم کل منطقه را کاوش کردیم و حتی به سمت شرقی دره هم رفتیم و در نهایت با احتیاط مسیر صخره را انتخاب کردیم و با احتیاط پیمودیم و سپس در بالای آبشار با درست کردن چایی روی آتش صبحانه دلچسبی را صرف کردیم. ه مسیر صخره ای خیلی ما را معطل کرد و در حدود ساعت 9 برای صبحانه نشستیم و ساعت 10 کوهنوردی را مجدداً آغاز کردیم. در شکل زیر نقطه A آبشار، B صخره، C بالای آبشار.

سپس مسیر را از روی یال در مسیر شمالی ادامه دادیم و با رسیدن به نزدیکی یال مسیر را به صورت تراورس به سمت غرب از روی پاکوب عوش کردیم تا به گردنه کوچکی رسیدیم. این مسیر دارای شیب بوده و باید با احتیاط عبور کرد. در این مسیر یرچشمه آبشار به خوبی مشاهده شده و بسیار زیبا می باشد.

مسیر را به آرامی ادامه دادیم و پس از رسیدن به یال اصلی قله مسیر شیبدار و سنگی آغاز شد که این مسیر دارای پاکوبهای زیادی می باشد ولی بهترین مسیر در نزدیکی خط الراس می باشد.

قبل از یال آخر در جایی که هنوز برف بود نشستیم و کمی آب نوشیدیم و با تجدید قوا پس از بررسی منطقه با دوربین دو چشم و بهره بردن از زیبایی منطقه خیز آخر را برای زیر پا گذاشتن قله برداشتیم.

در مسیر صدای کبک گوش نواز بود و در برخی نقاط نیز کبکها در حال پرواز نیز مشاهده می شد. در نزدیکی قله پرنده ای زیبا را دیدیم که اسمش را نمی دانم و اگر از خوانندگان کسی می داند رهنمایی کند ( قابل توجه خانم مهندس یوسفی)

خلاصه ساعت 13:30 به قله رسیدیم. ضمناً نریسده به قله دو نفر که دو مرد کوهنورد میانسال را دیدیم و حدود 15 دقیقه ای با هم به صحبت پرداختیم.

همان چهار نفری که از ابتدا شروع کرده بودیم در نهایت به اتفاق پا به قله 3374 متری پهنه سار گذاشتیم. کل مسیر پیمایش 8230 متر می باشد. رساتی یادم رفت بگویم که ما این مسیر را 4 نفری به اتفاق خودم (آرش کوهرو، همنورد، مهدی کی بریم و آقا بیژن) شروع کردیم.

پس از گرفتم چند عکس و استراحت و خوردن میوه  ساعت 14 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.

مسیر ما در نهایت در ساعت 18 در سنگان با پیمایش کلی 17 کیلومتری به پایان رسید. لازم بذکر است که در پایان ترافیک خستگی ما را دو چندان کرد و ساعت 21 به شهران رسیدیم.

در زیر نقشه های پیمایش منطبق بر نقشه گوگل و توپوگرافی قابل مشاهده است.

مشخصات منطقه:

قله پهنه سار

ارتفاع 3373 متر از سطح دریا،

N: 35 53'21.2      E: 051 11''08.5

نگاهی به طبیعت پنج‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 20:24 http://www/negahibetabiat.persianblog.ir

درود بر شما
عکس های زیبایی تهیه کرده اید خصوصا آبشار
پاینده باد این درخت زیبا با گل های سفید که باید سرخ ولیک باشد که قوم کویرنشین ما بهش گوچ می گفتند. و نهایتا پرنده Crimson-winged finchیا سهره بال سرخ است. در تصویر توپوگرافی یک قله تقریبا 3000متری سمت راست و بالای نقشه هست ممنون میشم اگر اسمش را می دانید راهنمایی کنید.
همیشه سلامت همیشه به کوه

سلام
نه راستش کسی با ما نبود که به خود ما هم راهنمایی کنه در مورد قله 3000 متری و هرچی هم در گوگل ارث گشتم ندیدم مشخصات خاصی را.
در مورد پرنده هم خیلی ممنون.
دعای آخرتون آخر دعا بود آمین

ممنون از توجه شما
البته که به پای گزارشات شما نمی رسه

key berim شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 15:08

ارش جان سلام.چرا اینسری گزارش رو تو گروه نگزاشتی.گزارش جالب بود.ممنونم که تا حدی خاطرات رو ثبت میکنی.جات خالی چند روز پیش کوههای تغریبا جنوب غربی همین منطقه رو که اگه اشتباه نکنم تو نقشه ها با نام پورا ثبت شده رو تا بلند ترین قلش رفتم.کوههای بین کندر و ارنگه. والبته خیلی بکرتر.تایادم نرفته جهت یاداوری لینک گروه رو هم اضافه کن و البته چرا اسم دکتر رو نصفه نیمه گزاشتی.در پناه خدا .

امید هانتر شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:35 http://omidhunter1992.persianblog.ir/

ببخشید چجوری می تنم عضو شم

سلام
کافیه با در ارتباط باشید و پیگیر وبلاگ باشید.