طبیعت گردی و گاهی هم شکار

من آرش کوهرو، از عاشقان طبیعت گردی هستم برا همینم اسم وبلاگم رو گذاشتیم کوه رو

طبیعت گردی و گاهی هم شکار

من آرش کوهرو، از عاشقان طبیعت گردی هستم برا همینم اسم وبلاگم رو گذاشتیم کوه رو

یک روز خوب و هیجان انگیز با ATV

سلام به همه دوستان 

مدتی است که درگیر کارهای شخصی بودیم و به کوه هم نرفتیم و فقط یک روز سری به باشگاه تیراندازی ساصد زدیم که جای دوستان خالی چند تیر به اهداف پروازی شلیک کردیم و کمی عقده دل را گشودیم. بعد از آن به اتفاق خانواده و دوستان به بخش موتورهای چهار چرخ یا موتورهای همه جا رو (ATV:All-terrain vehicle ) سری زدیم و همچنین از سواری لذت بخش آن بهره بردیم. 

بد ندانستم که در این وبلاگ مطالبی چند بنوسیم. راستش اگر این وسیله جزء وسایل لوکس محسوب نمیشد و گمرگی نزدیک 100% نداشت به طور قطع جزء وسایل نقلیه پر طرفدار در بین طبیعت دوستان و ماجروجوها بود. 

البته چند سالی است که از این وسیله کم مصرف و پر قدرت در ایران استقبال خوبی شده و از موتورهای چینی حجم پایین چند صد هزار تومانی تا موتورهای با مارکهای معتبر و حجم بالا چند ده میلیونی در بازار ایران یافت می شود. 

تا آنجا که من می دانم محلهای آموزشی نیز در ایران و تهران دایر شده که از جمله آنها باشگاه ساصد واقع در اتوبان بابایی تهران می باشد که دوست عزیزم آقای گنجوی (09127383010) مسولیت اونجا را داره. 

اون روز چندتا عکس هم گرفتیم که می ذارم تا ببینید و همچنین در ادامه یه کم هم از مطالب اینترنتی براتون می نویسم. 

راستی از دوستان عزیزی که علاقه به این رشته ورزشی دارند دعوت می کنم تا با هم بریم راستش تنهایی خیلی حال نمیده.  

 

 

  

 
 
  
 
 
 
خب حالا ببینیم ATV چیست؟
ATV یا All-terrain vehicle یا وسیله نقلیه همه جارو که به اسم Quad Bike یا موتور چهارچرخ نیز شناخته می شه خودرویی است برای استفاده Off-roadکه کاربردهای فراوانی نیز دارد.(البته در بعضی از کشورهای دنیا بعضی از مدلهای ATV اجازه استفاده از جاده های رسمی رو دارند که در ایران اینگونه نیست.)
از نوع ورزشی این وسیله در مسابقات Off-Road در شرایط سخت ، همینطور مسابقات نمایشی و پرش استفاده می شود اما نوع دیگری از ATV وجود دارد که برای کاربرهایی همچون کشاورزی ، طبیعت گردی و شکار و ... از آنها استفاده می شود. 
در دنیا شرکتهای بزرگی سازنده ATV هستند که از مهمترین آنها می توان به شرکتهای زیر اشاره کرد:
YAMAHA-HONDA-KAWASAKI-ARCTIC CAT-BOMBRIDER(CAN-AM)- KTM-POLARIS-SUZUKI-KYMCO و ....
و اما برای خرید اصولی یک وسیله مانند ATV باید ابتدا ببینیم که چه چیزی مورد نیاز ماست. در ادامه به شرح گونه های مختلف ATV می پردازیم.
Youth Model:همانطور که از اسم این مدل مشخصه این نمونه ATV ها برای بچه ها و افراد کم سن مانند نوجوانان طراحی شده. این نمونه از ATV دارای وزن کم و قیمت پایین تری نسبت به مدلهای دیگره. معمولا چند شرکت معدود از شرکتهای معتبر ، ATV های در این مدل تولید می کنند. از ویژگی های مهم این مدل حجم موتور آنهاست که از 50cc تا 125cc می باشد.

Utility Model: این نمونه از ATV برای کار در مزرعه ، سفر در طبیعت ، حمل وسایل کمپینگ و ... کاربرد دارند. Utility ATV ها معمولا دارای سیستم تعلیق قوی تر، محفظه حمل بار ،کشنده و موتوهای چهار زمانه می باشند. بخاطر داشتن لاستیکهای بزرگ این نوع ATV دارای گل گیر و بدنه بزرگتری می باشد که همین امر باعث می شود که این مدل نسبت به مدلهای دیگر در برابر گل و لای ایمن تر باشد. در این مدل از ATV سیستم انتقال انرژی به چرخها از طریق شفت گردنده (گاردان) می باشد و از این جهت با سیستم زنجیری در ATV های اسپورت متفاوت است.موتوهای ATV با دنده دستی دنده یک بسیار قوی دارند که گشتاور بالایی رو برای حرکت در اختیار می گذاره. اما اغلب Utility ATV ها دارای کلاچ نیستند اما دنده سنگین برای ایجاد گشتاور بالا در اونها موجوده.
یکی از مهمترین ویژگیهای این نوع ATV محفظه های حمل بار میباشد که بسته به نوع ATV از 50 کیلو تا 150 کیلو است. این نوع از ATV برای کشیدن بار نیز کاربرد دارند که وینچ بر روی آنها بطور دلخواه نسب می شود.
این نوع ATV از نظر کنترل در حرکت بسیار خوب می باشد و به راحتی می توان رانندگی با آن را آموختالبته باید اشاره کنم که خود من به این نوع ATV بسیار علاقه مندم چون واسه طبیعت گردی و ماهیگیری عالیه.
نکته آخری آنکه این نمونه از ATV معمولا 4WD می باشد که البته می توان آنرا در حالت 2WD نیز قرار داد.


خب در ادامه بعد از انتخاب نوع ATV معمولا اولین سوالی که پیش میاد اینه که ATV دنده دستی(Manual) واسه شما مناسب تره یا اتوماتیک. پس در ادامه به انواع سیستم دنده در ATV ها می پردازیم و مزایا و معایب اونها رو عنوان می کنم.
سیستم اول در تعویض دنده در ATV ها سیستم دنده دستی است که شبیه به سیستم دنده دستی موتور سیکلت می باشد. معمولا در ATVهای ورزشی از این نوع سیستم دنده استفاده می شه تا راننده بر شتاب گیری تسلط بیشتری داشته باشه. از مزیت های مهم این سیستم ترمز گرفتن موتوری یا همان اعمال دنده معکوس برای کاهش سرعت می باشد که در سرپایینی بسیار کارسازتر از ترمز است و بعوان مکمل برای کاهش سرعت ATV کاربرد فراوانی دارد.
یکی دیگر از مزایای این سیستم وجود کلاچ دستی در ATV می باشد که کاربردهای فراوانی در رانندگی حرفه ای دارد.
سیستم دنده اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیز از انواع دیگر سیستم های تعویض دنده می باشد. در سیستم نیمه اتوماتیک کلاچ دستی در ATV موجود نیست.  

سیستم تعویض اتوماتیک دنده از بی دردسر ترین سیستمهای تعویض دنده است. در این سیستم راننده می تواند تمام تمرکز خود را بر روی موانع مسیر و نحوه عبور از آن قرار دهد. این سیستم در مارکهای مختلف ATV مقداری با هم متفاوت است. بطور مثال در نمونه ای از Utility ATV های شرکت HONDA شرکت با ترکیبی از یک سیستم الکترونیکی و دنده نیمه اتوماتیک یک سیستم دنده اتوماتیک طراحی شده که پرش از دنده ای به دنده دیگر در این تعویض مشهود است.(HONDA Rancher)
و اما در شرکت رقیب یعنی YAMAHA و مخصوصا مدل Grizzly یک سیستم انتقال انرژی پیوسته و بسیار دقیق طراحی شده که در آن شاهد یک دنده اتوماتیک واقعی هستیم. این سیستم CVT نام دارد.
البته دنده اتوماتیک در Utility ATV ها به دو حالت H برای حرکات آهسته و قدرتی و L برای حرکات روان و با سرعت نسبتا بالا(در حدود 60 کیلومتر در ساعت) وجود دارد که کاربرد این ATV ها را بسیار بالا برده است.ATV Shifter)
در دنده های ATV حالتهای پارکینگ و خلاص و دنده عقب نیز وجود دارد.
تجربه شخصی من در مورد دنده اتوماتیک در ATV های اسپورت CAN-AM این بود که ماننده Utility ATV جوری طراحی نشده که در سربالایی کارایی بالایی داشته باشه و برای بالا رفتن از سربالایی باید ATV دوربگیره و در سربالایی گازو نباید رها کنید . اگر اینو رعایت نکنید یا موتور دنده عقب میاد و اگرم گاز بدید چرخ دور خودش می چرخه و گرفتاری :wink: البته از قرار معلوم در حجمهای بالاتر از 250 اینجوری نیست. در Utility ATV نیز بخاطر کاربرد خاص این ATV دنده اتوماتیک بسیار کارا طراحی شده.
زیاد حرف زدم. خلاصه اگر حوصله دنده عوض کردنو ندارید برید واسه اتوماتیک و اگرم از مزایای کلاچ زیاد استفاده می کنید دنده دستی بگیرید. اگر هم با ATV بار حمل می کنید با دنده دستی رو انتخاب کنید و یا یه اتوماتیک از یه شرکت صاحب تکنولوژی بگیریدخب در ادامه بعد از انتخاب نوع ATV معمولا اولین سوالی که پیش میاد اینه که ATV دنده دستی(Manual) واسه شما مناسب تره یا اتوماتیک. پس در ادامه به انواع سیستم دنده در ATV ها می پردازیم و مزایا و معایب اونها رو عنوان می کنم.