طبیعت گردی و گاهی هم شکار

من آرش کوهرو، از عاشقان طبیعت گردی هستم برا همینم اسم وبلاگم رو گذاشتیم کوه رو

طبیعت گردی و گاهی هم شکار

من آرش کوهرو، از عاشقان طبیعت گردی هستم برا همینم اسم وبلاگم رو گذاشتیم کوه رو

جمع تیر با خفیف

با سلام به همه طبیعت دوستان و تیراندازان و شکارچیان

البته شکارچیان که امسال با توجه به عدم صدور پروانه دست به تفنگ نشده اند مگر برای تیراندازی و بهره بردن از این ورزش ایرانی و لذت بخش.

اول من موضع خود را مشخص کنم و آن اینکه کلا من در مورد تفنگ خفیف (اعم از خفیف معمولی، خفیف مگنوم (دوبل خفیف) و خفیف هورنت) تعصب خاصی دارم و تیراندازی با تفنگ خفیفم را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

تفنگ خفیف یکی از تفنگهای دقیق در تیراندازی بوده و هست و با توجه به دقت تیراندازی بالایی که در فواصل کوتاه دارد مورد علاقه تیراندازان و شکارچیان بوده و هست.

برای مطالعه بیشتر مطالبی رو از ویکیپدیا هست که برای خواندن بد نیست ( در انتهای مطلب ببینید)


چندی بود می خواستم دقت فشنگهای خفیفی را که دارم مورد بررسی قرار دهم و ببینم کدام یک دقیقتر و کارایی بالاتری دارد. البته این را عرض کنم فشنگهای مسابقاتی و یا به قولی مخصوص هدف زنی (Target) که در فواصل 50 متر بسیار دقیق هستند تا حدی که خودم تجربه این را دارم که با تیراندازی از روی گیره و پایه در فاصله 50 متر در شرایط کاملا بدون باد 2 تیر از داخل هم رد شد.

در بارهای قبل بدون گرفتن جمع تیر تا حدودی به این نتیجه رسیده بودم که فشنگها چک با نام سیلیربلوت کمی پراکندگی دارد ولی هیچگاه مورد بررسی قرار نداده بودم. انشالله در فرصتهای بعدی در خصوص دیگر فشنگهایی که موجود هست این عمل را تکرار خواهم کرد.

ولی امروز فشنگهای سرعت بالا را در فاصله 100 متری در باشگاه امتحان کردم، پس از بررسی تنظیم بودن دوربین در فاصله 50 متری (تفنگ در 50 متر صفر بود) سیبلی که قبلا پرینت گرفته بودم و عکس کبک هم بروی آن بود را در فاصله 100 متری در شرایطی که نسیم خیلی کمی از چپ به راست (غربی-شرقی) میوزید نصب نمودم.

سپس به صورت نشسته از روی میز تیراندازی (بنچ رست) 4 تیر با فشنگ سرعت بالای سیلیر بلوت 36 گرین و سپس 3 تیر با فشنگ آر دبلیو اس سرسوراخ 40 گرینی شلیک کردم (ابتدا 4  تیر پیاپی سیلیربلوت و علامت گذاری و سپس 3 تیر پیاپی آر دبلیو اس) 

نتیجه در زیر قابل مشاهده می باشد:


دوستان عزیزی که در خصوص امتحان فشنگ خفیف مطالبی را دارند صمیمانه از تجربیاتشان استفاده می کنم.

توضیح اینکه در این بررسی هدف فقط بررسی جمع تیر بود و پس از پایان کار تفنگ در 100 متر صفر شد.


سلاح خفیف سلاح گرمی است که فشنگ کالیبر ‎۰٫۱۷ تا ۰٫۲۲ را شلیک می‌کند.

۰٫۲۲LR ویا نام رایج ایرانی آن "خفیف" نوعی فشنگ با کالیبر ۰٫۲۲ اینچ یعنی ۵٫۶میلیمتر می‌باشد که در سیستم متریک می‌توان آنرا با نام 5.6x15mm یافت. LR مخفف عبارت Long Rifle یعنی "تفنگ دراز" می‌باشد. کالیر ۰٫۲۲ که در ایران به خفیف مشهور است در سال ۱۸۸۷ در آمریکا توسط شرکت J. Stevens Arms & Tool Company طراحی و به بازار عرضه شد. در جنگ جهانی دوم اولین صداخفه کن با قدرت واقعی در جهان در سلاح کمری High Standard HDM با این کالیبر به ارتش ایلات متحده عرضه شد. این کالیبر تا سال ۲۰۰۴ که کالیبر خفیف جدید 17HMR. به بازار عرضه شد تقریباً رقیبی نداشت!. 0.22LR از معدود کالیبرهاییست که پس از گذشت ۱۰۰ سال از طراحی آن هنوز تولید می‌شود.

در قوانین ایران از دیرباز جای خاصی برای این کالیبر تعبیه شده و حتی پس از انقلاب و وضع قوانین سرسخت حمل سلاح پس از انقلاب نیز جواز این کالیبر برای تمرین تیراندازی جداگانه صادر می‌شود. فشنگ‌های این کالیبر با سیستم جداگانه‌ای ساخته شد و ریم فایر (Rimfire) نام می‌گیرند. کوچکی و مقدار کم باروت آن باعث می‌شود تا بتوان جدار پوکه آنرا نیز نازک انتخاب کرد و همین امر باعث ارزانی فشنگ آن می‌شود. اما برای کشوری مثل ایران که قوانین بسیار دست و پا گیر حمل سلاح موجود است این کالیبر معایب زیادی دارد زیرا پوکه‌های آن بسبب سیستم ریم فایر که کپسول چاشنی ندارد، قابلیت پر کردن مجدد را ندارد و نایابی فشنگ آن در بازار برای دوستداران این کالیبر از معایب بزرگ آن می‌باشد.

(http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D8%AD_%D8%AE%D9%81%DB%8C%D9%81)